تبلیغات
بازگشت به سوی خدا - ایمان از زبان علی ع (بخش دوم)

بازگشت به سوی خدا

گرچه دوری از خدا اما ، خدایت با تو نزدیک است ...

الهی به امید تو

شنبه 6 اسفند 1390

ایمان از زبان علی ع (بخش دوم)

نویسنده: بنده عاشق   

نتیجه گیری و تشریح با خودتون.من فقطا سعی کردم معنی کلاماتی که نیاز هست را با توجه به کتب آشنایان به  عربی بیارم تا پیام حضرت به روشنی نقل شه

الْإِیمَانُ عَلى اءَرْبَعِ دَعائِمَ

معمولا در فارسی «دعامة» را به ستون ترجمه می‌کنیم؛ اما در دعامة به خصوصیتی عنایت شده است و آن این است که مانع از مایل شدن و فروریختن است. «دعم» هم به معنای پشتیبانی و حمایت کردن است. به هر حال دعائم یعنی ستون هایی که در اطراف ساختمان یا سقف نصب می‌کنند تا مانع از ریزش آن شود.

عَلَى الصَّبْرِ وَالْیَقِینِ وَالْعَدْلِ وَالْجِهادِ

فَالصَّبْرُ مِنْها عَلى اءَرْبَعِ شُعَبٍ

عَلَى الشَّوْقِ وَالشَّفَقِ وَالزُّهْدِ وَالتَّرَقُّبِ

شفق  نقطه مقابل شوق و تقریبا به معنای ترس است

زهد  عدم دلبستگی و گسستن از دنیا و متعلقات است

ترقب  نزدیک به معنی انتظار کشیدن و چشم به آینده داشتن است.

 

فَمَنِ اشْتاقَ إِلَى الْجَنَّةِ سَلا عَنِ الشَّهَواتِ

پس ، هر كه در او شوق بهشت باشد، از شهوات دورى جوید

 
وَ مَنْ اءَشْفَقَ مِنَ النَّارِ اجْتَنَبَ الْمُحَرَّماتِ

و كسى كه از آتش دوزخ بترسد، از محرمات اجتناب مى نماید

 

وَ مَنْ زَهِدَ فِی الدُّنْیَا اسْتَهانَ بِالْمُصِیباتِ

و كسى كه در دنیا زهد ورزد ، مصائب بر او آسان مى شود.

 

وَ مَنِ ارْتَقَبَ الْمَوْتَ سارَعَ فِى الْخَیْراتِ.

و كسى كه مرگ را در پیش ببیند ، در خیرات مى شتابد.

 وَالْیَقِینُ مِنْهَا عَلَى اءَرْبَعِ شُعَبٍ:

  عَلَى تَبْصِرَةِ الْفِطْنَةِ، وَ تَاءَوُّلِ الْحِكْمَةِ، وَ مَوْعِظَةِ الْعِبْرَةِ، وَ سُنَّةِ الْاءَوَّلِینَ،

  فطنه یعنی تیزهوشی و زیركی و تَبْصِرَةِ الْفِطْنَةِ  یعنی فطانت و زیركى را وسیله بصیرت قرار دادن

فَمَنْ تَبَصَّرَ فِی الْفِطْنَةِ تَبَیَّنَتْ لَهُ الْحِكْمَةُ

پس کسی که با زیرکی نگریست حکمت برایش روشن میشود

و من تبینت له الحكمه عرف العبره ،
و كسى كه حكمت برایش آشکار گردید، عبرت را مى شناسد.

وَ مَنْ عَرَفَ الْعِبْرَةَ فَكَاءَنَّمَا كَانَ فِى الْاءَوَّلِینَ.

و كسى كه عبرت را شناخت ، روش پیشینیان را مى شناسد.

وَ مَنْ عَرَفَ العبره  فَكَاءَنَّمَا كَانَ فِى الْاءَوَّلِینَ

و كسى كه عبرت را شناخت ، گویی با پیشینیان  بوده است

 

وَالْعَدْلُ مِنْهَا عَلَى اءَرْبَعِ شُعَبٍ :

 عَلَى غَائِصِ الْفَهْمِ، وَ غَوْرِ الْعِلْمِ، وَ زُهْرَةِ الْحُكْمِ، وَ رَسَاخَةِ الْحِلْمِ،

«غائص» از ماده غوص به معنای فرورفتن در آب است. غواص کسی است که از سطح ظاهر آب می‌گذرد و در درون آب فرو می‌رود لذا غَائِصِ الْفَهْمِ فهم نافذ و نه فهم سطحی است.

غَوْرِ الْعِلْمِ علم ژرف و موشکاف

«زهره» به معنای زیبا و درخشان است و زُهْرَةِ الْحُكْمِ قضاوت و حکم زیباست

رَسَاخَةِ الْحِلْمِ  حلم وسیع و پایدار است.

«صَدَرَ» در مقابل «وَرَدَ» به کار می‌رود. در قدیم برای برداشت از آب نهر، ورودی‌هایی وجود داشت که از آن طریق بر سر آن می‌رفتند و آب بر می‌داشتند. به این ورودی‌ها شریعه می‌گویند. «شرایع» جمع شریعه و به معنای آب‌راه‌ها و آبشخور‌های نهر آب است. اگر کسی بر سر نهر برود می‌گویند: «وَرَدَ الشریعة؛ وارد شریعه شد» و وقتی از آب استفاده کند و بیرون بیاید می‌گویند: «صَدَرَ عَنِ الشریعة؛ از شریعه بیرون آمد».

فَمَنْ فَهِمَ عَلِمَ غَوْرَ الْعِلْمِ،

پس اگر کسی فهم نافذ داشت دانش ژرف پیدا میکند

 وَ مَنْ عَلِمَ غَوْرَ الْعِلْمِ صَدَرَ عَنْ شَرَائِعِ الْحُكْمِ،

و کسی که دانشى موشكاف به دست آرد از سرچشمه حکم (سرشار از احکام ) خارج میشود

 وَ مَنْ حَلُمَ لَمْ یُفَرِّطْ فِی اءَمْرِهِ وَ عَاشَ فِی النَّاسِ حَمِیدا.

و هر كس حلم ورزد، در كار خود كوتاهى نكند و در میان مردم ستوده زندگى كند.

 

وَالْجِهَادُ مِنْهَا عَلَى اءَرْبَعِ شُعَبٍ :

عَلَى الْاءَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ، وَالنَّهْیِ عَنِ الْمُنْكَرِ، وَالصِّدْقِ فِی الْمَوَاطِنِ وَ شَنَآنِ الْفَاسِقِینَ

كلمه «جهاد» از كلمه «جهد» گرفته شده است. جهد به معنای «تلاش و کوشش كردن» است. ماده جهد وقتی به باب مفاعله می‌رود مصدر آن «مجاهده» و «جهاد» می‌شود و حتما این نكته در آن لحاظ می‌شود كه دو نفر رویاروی هم هستند و علیه یکدیگر تلاش می‌كنند یا دست‌کم یكی تلاش می‌كند كه بر دیگری غالب شود.

در اینجا جهاد در معنای لغوی‌‌ آن، که در قرآن و روایات به کار رفته اعم از هر نوع تلاشی است که علیه دشمن بیرونی ویا علیه نفس انجام گیرد.

واژه «مواطن» ظاهرا از قرآن اقتباس شده است که می‌فرماید: «لَقَدْ نَصَرَكُمُ اللّهُ فِی مَوَاطِنَ كَثِیرَةٍ؛ خداوند شما را در موقف‌های زیادی یاری کرد که در آن آیه موقف‌های نظامی است.صدق شامل راستی و همچنین وفای به عهد می‌شود پس اینجا الصِّدْقِ فِی الْمَوَاطِنِ یعنی  وفاداری به پیمان جهاد در میدان مبارزه است.

(شنآن الفاسقین) دشمنی ( توأم با تندی) با فاسقان است.

 واژه «شنآن» در خود قرآن به کار رفته است  و اصل معنی را که حدود معنای دشمنی است در یابید. قرآن می‌فرماید: وَ لاَ یَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ على أَلاَّ تَعْدِلُواْ؛ مبادا دشمنی‌ شما با قومی موجب انحراف درعدالت شود.

 

فَمَنْ اءَمَرَ بِالْمَعْرُوفِ شَدَّ ظُهُورَ الْمُؤْمِنِینَ،

پس هر کس امربه‌معروف کند پشت مؤمنان را محكم کرده است

وَ مَنْ نَهَى عَنِ الْمُنْكَرِ اءَرْغَمَ اءُنُوفَ الْمُنافِقِینَ،

و کسی که نهی‌ازمنکر ‌کند بینی کافران را به خاک مالیده است

 وَ مَنْ صَدَقَ فِی الْمَوَاطِنِ قَضَى مَا عَلَیْهِ

هر كس در میدان هاى مبارزه به عهدش وفا کند، هر چه بر عهده اوست انجام داده است

 وَ مَنْ شَنِئَ الْفَاسِقِینَ وَ غَضِبَ لِلَّهِ غَضِبَ اللَّهُ لَهُ وَ اءَرْضَاهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ.

و هر كس با فاسقان دشمنی کند و براى خدا خشم آرد، خدا براى او خشم آرد و روز قیامت خشنودش سازد.

free counters

پندهایی از مولا علی (ع)

شفقت با مردم ، احترام به والدین ، دلجویی از غریبان ، تفکر در امور ، اندازه در معاش ، تقدم بر سلام ، شکر بر نعمت ، ادب در کلام ، مصاحبت با نیکان ، عطا در مقام ، پرهیز از خشم ، پایداری در حوادث ، دوری از کبر ، ایثار بر مساکین ، توکل در امور ، ملایمت با جهال ، اصرار در اطاعت ، مخالفت با نفس ، راستی در گفتار ، نظافت در پوشش ، خدمت به خلق ، خوشرویی با عیال ، سرعت در خیر ، جوانمردی با مغلوب ، تأمل در جواب ، قصور در شهوت ، امداد بر مظلوم ، عیادت از مریض ، صبر در مصائب ، سعی در اخلاص ، اجتناب از غیبت ، دوری از بخل ، دادرسی در قضا ، عفو با قدرت ، تعطیل در انتقام ، اکرام بر میهمان ، نوازش بر ایتام ، استقامت در کار ، عطا در مقام

نویسندگان

نظرسنجی

    هدیه تو به خود ، خدا و امام زمانت چیست؟(قولیست بین تو به هر کدام از آنها که بخواهی){انتخاب چند گزینه نیز ممکن است}










  • ابر برچسبها

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :


design : imjava