تبلیغات
بازگشت به سوی خدا - مطالب دی 1390

بازگشت به سوی خدا

گرچه دوری از خدا اما ، خدایت با تو نزدیک است ...

الهی به امید تو

سه شنبه 27 دی 1390

بازگرد ...

نویسنده: بنده عاشق   

میخواهم از زبان پیامبر خدا با تو سخن گویم :

خوشا چهره ای که خداوند به آن می نگرد در حالی که از ترس خدا بر گناهی که کرده و جز او کسی از آن آگاه نیست می گرید.  

طُوبَی لِصُورَةٍ نَظَرَ اللَّهُ إِلَیْهَا تَبْکِی عَلَی ذَنْبٍ مِنْ خَشْیَةِ اللَّهِ لَمْ یَطَّلِعْ عَلَی ذَلِکَ الذَّنْبِ غَیْرُهُ،  
وسائل‌الشیعة، ج 15، ص 225 


دوشنبه 26 دی 1390

ما و مهدویت ...

نویسنده: بنده عاشق   

 امروز تلاش ما ، چقدر با مهدویت _ و آرمانهای آن که به وسعت تاریخ بشریت است _ تناسب دارد !؟

چقدر امام زمانمان را میشناسیم و برای ظهور او تلاش میکنیم ؟

جای تاسف است که امروز دشمنان این حرکت الهی و تلاش آنها برای جلوگیری از رخداد آن ، بسیار متحد و یکسویند اما ما تلاشی نمیکنیم و هنوز غرق در تفرقه های خویش هستیم.

البته پس از آن همه کاستی های تاسف انگیز ، در یکی دو سال اخیر جنبش ها و خیزش های خودجوش جوانان بیدار این مرز و بوم بار دیگر امید را در دل ها زنده کرده است و ندای شروع تحولی عظیم که این بار در مرزها محصور نمی ماند را به گوش میرساند. اگر تاکید من روی جوانان است زیرا بیشترجوان است که نیاز به تحول را درک میکند و به جای گریختن از تغییر ، در پی آن میدود. تحولی چنین نیاز به اندیشه ، بینش ، همیت ، غیرت ، ایثاری کم نظیر و تلاشی بی وقفه  دارد که با روح جوان سازگارتر است.یکی از جنبه هایی که مهدویت را به یک تحول انسان ساز کم نظیر تبدیل میکند ویژگیهای رهروان آن و آرمانهای آنان است. کسانی در این راه قدم میگذارند که نیاز به تغییر را احساس میکنند.کسانی که مسئولیتی خطیر را بر دوش خود احساس میکنند.کسانی که دردهایی مشترک دارند که در خودشان محصور نیست و لذا برای درمان آنها حاضرند از خویش نیز بگذرند.کسانی که بزرگی را نه در تحقیریا در بند کشیدن دیگران بلکه در پیشرفت و شایستگی بشریت میبینند. این راه ، راه حماقت ها و خودخواهی های بزرگ و کوچک همیشگی بشر نیست چرا که تمام آرمانهای تلاشگران آن دقیقاً نقطه مخالف این خودخواهی ها و ریاست طلبی ها است و صاحب این پرچم با تمام ویژگیهایش نیز مشخص است و فریبکاران پیش او جایی نخواهند داشت. حتمی بودن وقوع و به ثمر رسیدن این حرکت مقدس دیگر ویژگی این حرکت است چرا که وعده الهی است و خداوند در وعده اش تخلف نمیکند.لذا انسانی که در این راه قدم میگذارد اطمینان دارد که این تلاش ها به هدر نخواهد رفت.و ویژگی بینظیر این حرکت همان نزدیک دیدن وقوع و به بار نشستن آن است که همه اینها آتش امید و انگیزه و نیاز به تلاش را در وجود آدمی شعله ورتر میسازد .رهروان این راه با این آرمان ها و جهادی که در این راه میکنند تا جایی پیش میروند که به سبب ایجاد آمادگی در خودشان علاوه بر حضور ، شایستگی ظهور حجت خدا را پیدا میکنند و خداوند حجت خویش را به میان آنان باز میگرداند و آنجاست که پس از قرن ها ،بار دیگر آرمان های الهی و نتایج آن اما این بار در سراسر زمین گسترده میگردد.

 تا این لحظه واژه انتظار را به کار نبردم زیرا سالهاست معنای حرکت را از آن گرفته و معنای نشستن را جایگزین آن کرده اند.حال میتوانید بازگردید و « انتظار» را { در هرآنجا که از پیمودن راه ، حرکت ، تلاش ( و بهتر است بگوییم جهاد ) و تغییر به سوی شایستگی در پیشگاه خداوند متعال است } جایگزین نمایید که این ، همان منتظر بودن واقعی است. شناخت خود را از آرمانهای مهدویت و اینکه برای تحقق آنان چه باید کرد بالا ببریم که همانا بخشی اعظمی از شناخت امام عصر و نقش منتظران همین است .شناختی که پیامبر فرمود من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتته جاهلیه 

پنجشنبه 22 دی 1390

خدایا

نویسنده: بنده عاشق   

به علمای ما مسئولیت

 

و به عوام ما علم

 

و به مؤمنان ما روشنایی

 

و به روشنفکران ما ایمان

 

و به متعصبین ما فهم

 

و به فهمیدگان ما تعصب

 

و به زنان ما شعور

 

و به مردان ما شرف

 

و به پیران ما آگاهی

 

و به جوانان ما اصالت

 

و به اساتید ما عقیده

 

و به دانشجویان ما نیز عقیده

 

و به خفتگان ما بیداری

 

و به بیداران ما اراده

 

و به مبلغان ما حقیقت

 

و به دینداران ما دین

 

وبه نویسندگان ما تعهد

 

و به هنرمندان ما درد

 

و به شاعران ما شعور

 

و به محققان ما هدف

 

و به نااُمیدان ما اُمید

 

و به ضعیفان ما نیرو

 

و به محافظه کاران ما گستاخی

 

و به نشستگان ما قیام

 

و به راکدان ما تکان

 

و به مردگان ما حیات

 

و به کوران ما نگاه

 

و به خاموشان ما فریاد

 

و به مسلمانان ما قرآن

 

و به شیعیان ما علی

 

و به فرقه های ما وحدت

 

و به حسودان ما شفا

 

و به خودبینان ما انصاف

 

و به فحاشان ما ادب

 

و به مجاهدان ما صبر

 

و به مردم ما خودآگاهی

 

و به همۀ ملت ما ، همّت تصمیم و استعداد فداکاری و شایستگیِ نجات و عزت ببخش.

نقل از http://www.shariatjavid.ir

سه شنبه 20 دی 1390

پرستش ...

نویسنده: بنده عاشق   

ان قوما عبدوا الله رغبه ، فتلک عباده التجار، و ان قوما عبدوا الله رهبه فتلک عباده العبید، و ان قوما عبدوا الله شکرا فتلک عباده الاحرار و هی افضل العباده» 
«همانا گروهی، خداوند را از سر رغبت به بهشت عبادت میکنند ، پس این عبادت تاجران است و گروهی او را از ترس دوزخ عبادت میکنند ، پس این عبادت بردگان است و قومی دیگر، خدای را از سر شکر و سپاس عبادت می کنند، پس این عبادتآزادگان است که برترین عبادت است.

حسین از من خواست که در لحظه لحظه زندگی ام آزادمرد باشم حتی در عبادت ...
......

پینوشت : همیشه روشن بودن پیام و مفهوم آنچه مینویسم یا نقل میکنم برایم مهم تر از جنبه های دیگر بوده است. اگر واژه پرستش را به جای عبادت به کار نبردم معتقدم با این کار ممکن است کلام امام را تحریف کنم .عبادت از ریشه عبد و به معنای اطاعت خاشعانه و نهایت خضوع است.مثلا مطهری که پرستش و عبادت را کنار هم می آورد میگوید " پرستش آن حالتی را می‏گویند كه در آن، انسان یك توجهی می‏كند از ناحیه باطنی خودش به آن حقیقتی كه او را آفریده است و خودش را در قبضه قدرت او می‏بیند، خودش را به او نیازمند و محتاج می‏بیند; در واقع سیری است كه انسان از خلق به سوی خالق می‏كند ". 

پرستش در پارسی معنای دیگری داشته است که امروز دگرگون شده است. پرستش از پرستیدن، پرستاری کردن ، تیمار کردن و نگهداری کردن می آید.همچنین در اسلام دامنه عبادات اسلام شامل همه اعمال آدمی می‌باشد به شرط آنکه به قصد و نیت خداوند انجام شود لذا تعریف مطهری همان تعریف پرستش در معنا و مفهومی که ما امروز آن را به کار میبریم است.

کاش انتقال روشن پیام ها محصور واژه ها نبود تا ذهن را درگیر آنها نکند و پیام از یاد برود. مشکلی که در فهم متونی چون قرآن به خاطر ترجمه های بسیار ضعیف با آن روبه روهستیم.چرا آنان که باید این راه را هموار کنند ، حتی در این راه قدم هم نمیگذارند!!! حتی توضیحی در همین حد :

  انقض : اگر ما سقفی داشته باشیم و بار بسیار سنگینی روی آن باشد که این‏ چوبها صدایش در بیاید و به اصطلاح معروف جرق و جرق بکند ، می‏گویند : انقض یا نقض ، و یا نظیر این تعبیر. وقتی می‏خواهد بگوید این بار آنچنان سنگین‏ بود که گویی صدای مهره‏های پشت تو داشت شنیده می‏شد می‏فرماید : « انقض‏ ظهرک »

اگر کسی منبعی این چنین سراغ داره ممنون میشم تو نظرات بگه

 لطفا جمله امام حسین رو هم یه بار دیگه بخونید که ازش دور نشیم .به امید ظهور مولایمان مهدی که صد البته نزدیک است

دوشنبه 19 دی 1390

بنگر که چه حرف ها با تو دارد ...

نویسنده: بنده عاشق   

قسمتی از وصیت امیرالمونین علی (ع) به فرزندش که پـس‌ از بـازگشـت‌ از صفـیـن‌ در قـریـه‌ "حـاضـریـن‌" نـوشـت‌ه شده است . نامه را چنان بخوان که گویی مولایت با تو حرف میزند ...

اینك‌ پس‌ از ثنا و ستایش‌ پـاك‌ آفریدگـار و درود فراوان‌ بر رسول‌ خدا ... 

... وصیت‌ خویش‌ را بر تو نوشتم‌ در حـالی‌ كـه‌ خواه‌ برای‌ تو بمـانم‌ یـا بمیرم‌ از اجرای‌ آن‌ بدست‌ تو دل‌ قـوی‌ دارم‌ و مط‌مئن‌ هستم‌.
پسـرم‌ تـو را به پـرهیـزگـاری‌ و تـرس‌ از عقـوبت‌ خدا و متـابعت‌ و فرمـانبرداری‌ از آفریدگـار ، وصیت‌ میكنم‌ . ویرانـه‌ دل‌ را به نور تابناكش‌ آباد گردان‌، و در رشته‌ مهر با او به بندگی‌ و دلسپاری‌ چنگ‌ بـزن‌.زیـرا هیچ‌ رشتـه‌ و پیـوندی‌ استـوار تـر ازپیـوستگی‌ و همبستگی‌ با ذات‌ لایزال‌ كردگار متعال‌ نیست‌. 
دل‌ بـه‌ حكمت‌ و مـوعظ‌ت‌ شـاد و پـاك‌ بگردان‌ ، وبـا یـاد مرگ‌ در زهد و پارسایی‌ بكوش‌ ، و نرم‌ رفتارونیك‌ گفتار باش‌ .پیوسته‌ به یقین‌ ایمان‌ خویش‌ را قوی‌ كن‌ ، و تقدیر مرگ‌ را بخود بقبولان‌ ، و نفس‌ خـود را بـه‌ اعتراف‌ در ناپایداری‌ دنیا وادار سـاز.آلام‌  و آزار و مصـائب‌ سخت روزگار را بـه‌ او بنمـایـان‌ ،و زشتی‌ دهر و نـا ملایمـات‌ روزهـا را نكـتــه‌ بــه‌ نكـتــه‌ بـرایـش‌ بـرخـوان‌ ، و اورا بـتـرسـان‌ .
با دفتر زندگی‌ گذشتگان‌ اورا آشنـا سـاز و حوادث‌ و رویدادهـایی‌ را كـه‌ بر آنهـا گذشتـه‌ است‌ برای‌ او بـاز گو. نفس‌ خـویش‌ را در بارگاه‌ های‌ ویران‌ سفر ده‌ و بگذار آثـار آنهمـه‌ قدرت‌ و عظ‌مت‌ را نیك‌ بنگرد ، ودریابد كـه‌ از كجا تـا بكجـا رسیده‌اند و چگونـه‌ از دوستان‌ جدا شده‌ اند ودر سراهای‌ تنگ‌ و تـاریك‌ مـانده‌اند . در این‌ موقع‌ بخویش‌ فكر كن‌ كـه‌ دیر یا زود تو نیز همچون‌ یكی‌ از تن‌ های‌ تنهای‌ آنها خواهی‌ بود.
" پسر, خانـه‌ ایمان‌ و آرامگاه‌ خویش‌ سامان‌ ده‌ و جهان‌ جـاودان‌ را بسرای‌ نـا پـایدار مفروش‌. سخنی‌ كـه‌ نیك‌ نمیدانی‌ مگو و پیرامون آنچـه‌ مـربـوط‌ به تـو نـیست‌ گفتگـو مكـن‌. در هـر راهـی‌ كـه‌ گـام‌ مـینهی‌ ، مبـادا به گمـراهی‌ بـرسی‌ . زیـرا در گمـراهی‌ و سـرگـردانی‌ خویشتن‌ داری‌ بسی‌ بهتر از انجام‌ كاری‌ است‌ كه‌ سرانجامش‌ هراس‌ است‌ و نگونباری‌. مروج‌ نیكوكاری‌ باش‌ تـا خود از نیكو كـاران‌ گردی‌ . پیوستـه‌ با دست‌ و زبان‌ نیكان‌ رابـه‌ كـارهـای‌ پسندیده‌ تشویق‌ كن‌ و از كردار نكوهیده‌ باز دار، وهر چند كـه‌ میتوانی‌، با بدكـاران‌ و پلید فكران‌ میامیز واز آنها دوری‌ گزین‌.  در راه‌ خدا جهاد كن‌ چنان‌ جنگ‌ وجهادی‌ كه‌ شایسته‌ قدر اوست‌.هر جا ودر هر موقعیتی‌ هر چند كه‌ سختی‌ كشی‌ و به رنج‌ افتی، برای‌ حق‌ و عدالت‌ قیـام‌ كن‌.در كـار دین‌ پیوستـه‌ دانشجو بـاش‌ و خـویشتن‌ را بناملایمات‌ عادت‌ ده‌. صبور بودن‌ در راه‌ حق‌،نیكخویی‌ است‌.  در همـه‌ كارهـا بكردگـار خویش‌ توكل‌ كن‌ زیرا تو بـه‌ پنـاهگـاهی‌ استوار و نیرومند روی‌ آورده‌ای‌ . آنگاه‌ كـه‌ دست‌ نیـاز بسوی‌ خدای‌ آوری‌، با همـه‌ دل‌ و جان‌ نیازمند باش‌. زیرا وجود و كرم‌ تنها از خداست‌. در كارها بسیـار از او ط‌لب‌ خیر و نیكی‌ كن‌، و در وصیت‌ و سفارش‌ من‌ اندیشه‌ بكار بند وچیزی‌ را از یاد مبر. زیرا نیكوترین‌ گفتار سخنی‌است‌ كـه‌ شنونده‌ را سودی‌ سرشار و بهره‌ای‌ بیشمار بخشد, سخن‌ پاك‌ و نیك‌ آن‌ نیست‌ كـه‌ بهره‌ای‌ نرسـاند و آموختن‌ دانشی‌ كـه‌ پسندیده‌ نیست‌ بی‌ تـردید علم‌ و عملش‌ هم‌ سـودمند نخـواهـد بـود. فرزندم‌! به خود مینگرم‌ كه‌ خرد سالی‌ و جوانی‌ بـه‌ پیری‌ و سالخوردگی‌ رسـانیده‌ام‌ و سستی‌ و نـاتوانی‌ در وجودم‌ خـانـه‌ كرده‌، از اینرو در وصیت‌ بتو شتافتم‌. دیدم‌ در آن‌ حكمت‌ و عبرتی‌ است‌. بیم‌ داشتم‌ كه‌ مبادا مرگم‌ فرا رسد، و آنچه‌ در خاط‌رم‌ میگذرد بتو نرسانده‌ باشم‌ و یا همانگونه‌ كه‌ تنم‌ را ضعف‌ و سستی‌ فرا میگیرد، اندیشـه‌ام‌ نیز سستی‌ پذیرد و سخنان‌ بسیاری‌ ناگفتـه‌ ماند.ترسیدم‌ كـه‌ مبادا پیش‌ از آنكـه‌ وصـایـایم‌ را بشنوی‌ هـوس‌ بر تـو چیره‌ گردد و فتنـه‌ و آشوبهـای‌ دنیـا همچـون‌ اشتری‌ مست‌ و سركش‌، تـو را بعصیـان‌ كشد.
دل‌ جوان‌ همچون‌ زمین‌ بكر و خاك‌ پاك‌ است‌. هر دانـه‌ ای‌ كـه‌ در آن‌ افتد نشو و نما یابد. از اینرو پیش‌ از آنكـه‌ خاك‌ دلت‌ ناپـاك‌ و سخت‌ شـود، و عقل‌ و خردت‌ اسیـر هـوس‌ گـردد در تـربیتت‌ كـوشیدم‌. من‌ با دانش‌ خویش‌ بسوی‌ تو شتافتم‌ تا اینكه‌ تو نیز در درك‌ حقایق‌ بشتابی‌ و درست‌ بدانسان‌ كـه‌ آزمودگان‌ و تجربـه‌ دیدگـان‌ ، كیفیت‌ كار خود را میشناسند، تو نیز بكـار خویش‌ آگـاه‌ گردی‌. اگر چنین‌ كنی‌ ، بی‌ نیاز از رنج‌ و معاف‌ از آزمون‌ و تجربه‌ خواهی‌ شد. آنچه‌ ما از دانش‌ و معرفت‌ و ایمـان‌ كسب‌ نموده‌ایم‌ تو نیز همـانهـا را بدست‌ آر چـه‌ بسیار چیزهایی‌ كـه‌ بر مـا پوشیده‌ بود بر تو عیـان‌ گردد. " فـرزنـدم‌! اگـر چـه‌ عـمـر من‌ هـمچـون‌ كسـانی‌ كـه‌ پـیش‌ از مـن‌ بـودند درازنبود، اما با همـان‌ مهلت‌ كوتـاه‌، بدیده‌ كـاوشگری‌ در كارشان‌ نگریستم‌ و در چندو چون‌ كار و اخبار و سرگذشت‌ زندگیشـان‌ اندیشه‌ كردم‌ و در احوال‌ و اوضاع‌ بازماندگانشان‌، مط‌العـه‌ نمودم‌ و چنان‌ در این‌ بحر مستغرق‌ بودم‌ كه‌ دریافتم‌ خودم‌ هم‌ یكی‌ از آنها هستم‌ بلكـه‌ ـ فراتر از این‌ ـ در سیر تاریخ‌ و چگونگی‌ زندگیشـان‌ چنان‌ با آنها امیختم‌ ، كـه‌ احسـاس‌ كردم‌ بـا اولین‌ و آخرینشـان‌ زندگی‌ كرده‌ام‌! آنگاه‌ پـاكی‌ دنیـا را از نـاپـاكیش‌ و سودش‌ را از خسرانش‌ باز شناختم‌. اینك‌ از هر كاری‌، نیك‌ و پسندیده‌ و گزیـده‌اش‌ را برای‌ تـو انتخـاب‌ نمـوده‌ و مجهـول‌ ونـاپسندش‌ را از تـو دور سـاختم‌. آنچـه‌ پدری‌ مشفق‌ و مهـربـان‌ در حق‌ فـرزندش‌ روا و سـزا میداند ، در حق‌ تو كردم‌ و گفتم‌. و در این‌ سخن‌ اراده‌ نمـودم‌ كـه‌ تو را حكمت‌ و ادب‌ آموزم‌، تا در این‌ عنفوان‌ جوانی‌ و روزگار شاد كامی‌،تربیت‌ یافته‌ و پند آموخته‌ شوی‌ و اراده‌ات‌ بهـر كاری‌، پاك‌ و كردارت‌ راست‌ باشد. بـرای‌ ادب‌ آمـوزی‌ و حكمت‌ اندوزی‌ ، از كتـاب‌ خداوند مهـربـان ، ابتدای‌ سخن‌ میكنم‌. كتـابی‌ و شریعتی‌ كـه‌ فـرامین‌ و احكـام‌ حلال و حرام‌ را بما اموخته‌ و تجاوز و تخطی‌ از آنها را نكوهش‌ فرموده‌ و ناپسند دانسته‌ است‌. بیم‌ از آن‌ داشتم‌ كـه‌ مبادا همانگونـه‌ كـه‌ مردم‌ در عقاید و احكام‌ ، از هوسها و اندیشـه‌ های‌ اشتباه‌ خویش‌ متابعت‌ نمودند، تو نیز مانند آنان‌ بلغزش‌ و خطا افتی‌. از اینرو آگاه‌ كردنت‌ بر آن‌ امور نزد من‌ سزاوارتر از آن‌ بود كه‌ تو را در كار خویش‌ رها كنم‌ و دل‌ از هلاك‌ تو آسوده‌ سـازم‌. بر این‌ امید كـه‌ آفریدگار منان‌ تو را در انجـام‌ این‌ وظ‌ـایف‌ پـاك‌ و مقدس‌، توفیق‌ دهد و بسوی‌ مقصد نیك‌ هدایت‌ فرماید. 
اكنون‌ سفارش‌ و توصیه‌ من‌ با تو چنین‌ است‌:
فرزندم‌ نیكو ترین‌ چیزی‌ كـه‌ دوست‌ دارم‌ تو از وصیتم‌ بجـای‌ آوری‌، پرهیز و ترس‌ از خداست‌. به‌ آنچه‌ آفریدگاربرتو لازم‌ و واجب‌ شمرده‌ اكتفا كن‌ و قدم‌ براهی‌ گذار كه‌ نیكان‌ و گذشتگان‌ و پدر و مادر و  خـانواده‌ات‌ در آن‌ ط‌ریق‌ گـام‌ نهـاده‌اند. زیرا آنـان‌ خویشتندار و پرهیزكار و دانـا بوده‌، و در اینراه ‌چیزی‌ را فروگذار ننموده‌اند.
همـانگونـه‌ كـه‌ تـو می‌ اندیشی‌ و مینگری‌ آنهـا نیز فكر كردند و دیدنـد،تـا اینكـه‌ سـرانجـام‌ این‌ دو كـار این‌ بـود كـه‌ بغـایت‌ خویشتنداری‌ و نهایت‌ انجام‌ تكلیف‌ و وظ‌یفه‌ خود رسیدند. پس‌ اگر نفس‌ تو از ط‌ریق‌ آنان‌ سربـاز زد و نخواست‌ همـانسـان‌ كـه‌ آنـان‌ اندیشیدند و دیدند، بنگـرد و بینـدیشـد و در این‌ دو یقین‌ كند، تو او را بـه‌ متـابعت‌ مجبور كن‌ وخواهـان‌ همین‌ روش‌ پسندیده‌ باش‌. البتـه‌ با تحصیل‌ و تعلیم‌ و دانایی‌ ،آنرا بط‌لب‌ و در سخنان‌ در هم‌ و شبهـه‌ آمیز خود را رهـا مسـاز،تـا نـاگزیر بمشـاجره‌ و منازعه‌ شوی‌ و پیش‌ از انكـه‌ پا بر این‌ راه‌ گذاری‌ ، از پروردگار یاری‌ بخواه‌ و برای‌ كسب‌ موفقیت‌ و اجتناب‌ از هر بدی‌ ویاسخنی‌ كـه‌ بـه‌ باط‌ل‌ آمیختـه‌ باشدو یا بضلالت‌ گمراهیت‌ كشاند،تنهـا بخداوند مهربان‌ پناه‌ ببر و رو بسوی‌ او آور. آنگـاه‌ پس‌ از اینكـه‌ مط‌مئن‌ شدی‌ كـه‌ دلت‌ صـاف‌ و پـاك‌ گشتـه‌،و فروتن‌ و فـرمـانبـردار شده‌، و تمركز فكر واندیشـه‌ یـافتـه‌ ای‌ و مقصدت‌ تنهـا در این‌ راهست‌ در آنچه‌ من‌ بتو سفارش‌ و توصیه‌ میكنم‌، بدقت‌ اندیشـه‌ كن‌. اما اگر آنچـه‌ را كـه‌ خـواهـانی‌، از تمركز فكـر و پـاكی‌ دل‌ از پلیدی‌ هـابدست‌ نیـاوردی‌، بـدان‌ كـه‌ در این‌ حـال‌ بكـور اشتـری‌ میمـانی‌ كـه‌ در ورط‌ـه‌ های‌ وهمناك‌ و دره‌ های‌ تنگ‌ و تـاریك‌ فروافتـاده‌ است‌. چنین‌ كسی‌ كه‌ براه‌ اشتباه‌ رود و خط‌ا كند،هرگزخواهان‌ دین‌ و آیین‌ نیس ت‌و شبهات‌ را با یقین‌ میامیزد. برای‌ چنین‌ كسی‌ دست‌ برداشتن‌ و درنگ‌ كردن‌ در راه‌ خود بصلاح‌ نزدیك‌ تر است‌. 
 منبع:
امام علی علیه السلام و مسائل سیاسی، محمد دشتی، ج 9

به امید روزی که بنگریم ، بفهمیم ، و به کار بندیم.

یکشنبه 18 دی 1390

مسئولیتی بزرگ ...

نویسنده: بنده عاشق   


امام صادق میفرمایند : معاشر الشیعة، كونوا لنا زینا و لا تكونوا علینا شینا ، قولوا للناس حسنا، و احفظوا ألسنتكم، و كفوها عن الفضول و قبیح القول.

«أمالی صدوق، ص 327، ح 17»

امام صادق - علیه السلام - فرمود: ای گروه (اجتماع ) شیعه! مایه زینت ما باشید نه سبب عیب و ننگ ما، با مردم نیکو سخن بگویید و زبان هایتان را نگه بدارید و از زیاده گویی و سخن زشت، بازشان دارید.

سخنی سنگین است. کجای ننگ تا زینت امام زمانمان هستیم ؟؟

براستی پا جای پای مردانی چون علی میگذاریم ؟ نباشد روزی که محق آن باشیم که بگویند

گر مرحم نیستی زخم مباش ...


کاش بیاد آوریم آنچه بودیم ،بیندیشیم بر  آنچه هستیم و بکوشیم برای آنچه باید باشیم ...

یکشنبه 18 دی 1390

مرا از بند آزاد کن ...

نویسنده: بنده عاشق   

خدایا!چگونه تو را بخوانم در حالی که تو را عصیان کرده ام؟ و چگونه تو را نخوانم در حالی که معرفت و محبت تو در دلم جایگزین شده است؟دستی را به سوی تو گشوده ام که انباشته از گناهان است و چشمی به سوی تو دوخته ام که از امید لبریز است.خدایا! تو صاحب عطایا و بخشش ها هستی و من اسیر خطاها و لغزش ها.

پ. ن : خدایا مرا ببخش و یاری ام ده تا باز هم از یادت غافل نشوم ...

خدای من ، لحظه ای رهایم مکن . دنیا سخت پریشان است . روزگاری است که پرنده نیز هوس پریدن ندارد.اراده های پولادین زیر چکمه های روزگار فسرده میشوند و حلقه های تنهایی هر روز تنگ تر میشود .اینجا همه از بی وفایی ها نالان ولی خود بی وفایند.افسوس ،که دروغ را حقیقت میخوانند و ارزش انسان را در دنیایش میبینند .چشم ها از تنهایی خون میبارد و همه اینها عادت شده است .دردها بسیار و مرحم ها نایاببند .هیچ کس نمیخواهد دیگری را بفهمد تا چه رسد دستی را بگیرد . اینجا آشنایان نیز غریبند ...

حضرت علی میفرمایند

گذشته ها به آینده ها سخت همانند است .اگر بر گذشته افسوس خوری ،آنچنان است که بر آینده دیده حسرت دوزی .خردمندان چنین نکنند و حال را بر احلام (رویاهای) آینده و آلام (دردهای) گذشته ترجیح دهند .
..........................

دیروز درس ، امروز تلاش و فردا آرمان های من است

و امید من در چگونگی آمدن و رفتن همه آنها

.

.

.

.

خداست

ابن عباس نقل می کند: ما با پیامبر (صلی الله علیه و آله) در حجة الوداع بودیم. رسول خدا(صلی الله علیه و آله) حلقه در خانه کعبه را گرفت و رو به ما کرد و فرمود: 
آیا حاضرید شما را از علامت های آخر الزمان با خبر سازم؟ 
سلمان که در آن روز از همه به پیامبر(صلی الله علیه و آله) نزدیک تر بود، عرض کرد: آری! یا رسول الله. 
پیامبر(صلی الله علیه و آله) فرمود: 
از علامت های آخر الزمان ضایع کردن نماز، پیروی از شهوات، تمایل به هواپرستی، گرامی داشتن ثروتمندان و فروختن دین به دنیاست و در آن وقت قلب مؤمن در درونش آب می شود مثل آب شدن نمک در آب از این همه زشتی ها که می بیند و قدرت جلوگیری آن را ندارد. 
سلمان پرسید: آیا چنین واقع خواهد شد؟ 
حضرت فرمود: آری! سوگند به خداوند، ای سلمان، در آن وقت زمامداران ستمگر، وزیرانی فاسق، کارشناسان ستمگر و امنایی خائن بر مردم حکومت کنند. در آن وقت زشتی ها زیبا و زیبایی ها زشت می شود. امانت به خیانت کار سپرده می شود و امانت دار خیانت می کند، دروغگو تصدیق می شود و راستگو تکذیب.
در آن وقت حکومت به دست زنان و مشورت با بردگان خواهد بود، کودکان بر منبر می نشینند، دروغ خوشایند و زرنگی، زکات ضرر و بیت المال غنیمت محسوب می شود. 
فرزندان در حق پدر و مادر جفا می کنند و به دوستانشان نیکی می نمایند و ستاره دنباله دار طلوع می کند. 
سلمان پرسید: آیا چنین چیزی واقع خواهد شد، یا رسول الله؟! 
پیامبر(صلی الله علیه و آله) فرمود: آری! ای سلمان در آن زمان زنان در تجارت با شوهران خود شریک می شوند، باران رحمت کم، جوانمردان بخیل، تهی دستان حقیر و بازارها به هم نزدیک می گردد و همه از خدا شکایت می کنند. یکی می گوید سودی نبردم و دیگری می گوید چیزی نفروختم. 
در آن وقت گروهی به حکومت می رسند، اگر مردم حرف بزنند آن ها را می کشند و اگر سکوت کنند اموالشان را غارت، حقشان را پایمال می کنند و خونشان را می ریزند و دل ها را پر از کینه و وحشت می کنند . 
در آن زمان اشیاء و قوانین را از شرق و غرب می آورند و امت من رنگارنگ می شوند، نه بر کوچک رحم می کنند و نه بر بزرگ احترام می گذارند و نه گناه کاری را می بخشند. اندامشان مانند آدمیان و قلب هایشان همچون شیطان است. 
مردان خود را شبیه زنان می کنند و زنان خود را شبیه مردان، لعنت خدا بر آن ها باد! 
در آن زمان مساجد را زینت می کنند، قرآن ها را آرایش می دهند و مناره های مساجد را بلند می نمایند و صف های نمازگزاران زیاد, اما دل هایشان به یکدیگر کینه توز و زبان هایشان مختلف است. 
مردان و پسران خود را با طلا زینت می کنند و لباس حریر و دیباج می پوشند.
ربا در میان مردم شایع می شود و معاملات با غیبت و رشوه انجام می گیرد، دین را می گذارند و دنیا را بر می دارند. طلاق زیاد می شود، حدود اجرا نمی گردد، زنان خواننده و آلات نوازندگی آشکار می گردد و اشرار امت به دنبال آن ها می روند. ثروتمندان برای تفریح، طبقه متوسط برای تجارت و فقر برای ریا و خودنمایی به حج می روند. 
عده ای قرآن را برای غیر خدا و عده ای برای خوانندگی یاد می گیرند و گروهی نیز علم را برای غیر خدا می آموزند، زنازاده فراوان می شود و برای دنیا با یکدیگر عداوت می کنند. 
پرده های حرمت پاره می گردد, گناه زیاد می شود , بدان بر خوبان مسلط می¬شوند، دروغ فراوان، لجاجت شایع و فقر فزونی می یابد، با انواع لباس ها به یکدیگر فخر می فروشند، قمار و آلات موسیقی را تعریف می کنند و امر به معروف و نهی از منکر را زشت می شمرند. 
مؤمن واقعی در آن زمان خوار است، قاریان قرآن و عبادت کنندگان پیوسته از یکدیگر بدگویی می کنند و در ملکوت آسمان ها آنان را افراد پلید می دانند. 
ثروتمندان از فقر می ترسند و بر فقرا رحم نمی کنند و آدم های نالایق درباره جامعه سخن می گویند که حقیقت ندارند، حرف هایشان فقط شعار است. 
در آن زمان صدای توأم با لرزش از زمین بر می خیزد که همه می شوند، گنج های طلا و نقره بیرون می ریزند، ولی برای انسان دیگر سودی نخواهند داشت و دنیا به آخر می رسد... .

«بحارالانوار: ج 6، ص 306»

پنجشنبه 15 دی 1390

می آیند ...

نویسنده: بنده عاشق   

می آیند مردمانی که برای تغییری به وسعت تاریخ آن را از خود شروع میکنند ( 1 )


می آیند گروهی که در راهی تلاش میکنند که خدا ضمانت هدایت و همراهی در آن را داده است ( 2 )

می آیند کسانی که فریاد لاحول و لا قوه الا باللله العلی العظیم آنان ترس را بر چهره دشمن هویدا سازد

می آیند کسانی که فارغ از رنگ ، نژاد ، ملیت ، قومیت ، زبان و هر آنچه بتواند میان آنان تفرقه افکند بر ریسمان خدا چنگ زنند. (3)

می آیند آنان که طلایه داران پرچم لا اله الا الله باشند و نمونه کوچکی از تجلی آرمانهای اسلام ناب محمدی را به دنیا پیش کش کنند

می آیند کسانی که روحی بزرگ ، بصیرتی عمیق و تلاشی به وسعت آرمانهایشان دارند و شایستگی خود را برای داشتن آخرین حجت خدا اثبات میکنند

آنان که یاد خدا اطمینان بخش قلب هاشان است (4 ) و ایمان دارند خدا برای بنده اش کافی است (5).

بسم الله گو ، پرواز بسی نزدیک است...

پ . ن :

  1. سوره رعد آیه 11 لَهُ مُعَقِّبَاتٌ مِّن بَیْنِ یَدَیْهِ وَمِنْ خَلْفِهِ یَحْفَظُونَهُ مِنْ أَمْرِ اللّهِ إِنَّ اللّهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ وَإِذَا أَرَادَ اللّهُ بِقَوْمٍ سُوءًا فَلاَ مَرَدَّ لَهُ وَمَا لَهُم مِّن دُونِهِ مِن وَالٍ
  2.  سورة العنكبوت 69 ( وَالَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنَا وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِینَ )
  3.  سوره آل عمران آیه  103 ( وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ وَاذْكُرُواْ نِعْمَةَ اللّهِ عَلَیْكُمْ إِذْ كُنتُمْ أَعْدَاء فَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُم بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا وَكُنتُمْ عَلَىَ شَفَا حُفْرَةٍ مِّنَ النَّارِ فَأَنقَذَكُم مِّنْهَا كَذَلِكَ یُبَیِّنُ اللّهُ لَكُمْ آیَاتِهِ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ)
  4.  سوره رعد آیه 28 ( الَّذِینَ آمَنُواْ وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِكْرِ اللّهِ أَلاَ بِذِكْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ)
  5.  سوره رعد آیه 36 (أَلَیْسَ اللَّهُ بِكَافٍ عَبْدَهُ وَیُخَوِّفُونَكَ بِالَّذِینَ مِن دُونِهِ وَمَن یُضْلِلِ اللَّهُ فَمَا لَهُ مِنْ هَادٍ )


یکشنبه 11 دی 1390

سپاسگزارم!

نویسنده: بنده عاشق   

شرمنده می کند فرزند را ، دعای خیر مادری تنها

در کنج خانه ی سالمندان ...
کاش روزی کمترین سرمشق زندگیمان فراموش نکردن انسان هایی باشد که دوستشان داریم و نشکستن دلهایی باشد که بر ما تکیه کرده اند ...
به امید روزی که همه ناسپاسی ها پایان پذیرد
 

جمعه 2 دی 1390

حماسه ...

نویسنده: بنده عاشق   

اگر انسان هدفی را انتخاب کرد برای تحقق آن نیز میکوشد .این خود نوعی انگیزش است.حس حماسی است.هرچه این هدف والاتر و به آرمان اصلی زندگی شخص ( که هر آرمان دیگر او برای تحقق آن است) نزدیک تر باشد این انگیزش بیشتر است. بزرگی انسان ، به بزرگی آرمان های او و تلاش در رسیدن به آنهاست.هرچه بینش شخص وسیع ترباشد آرمان او گستره تر میشود .آرمانش از فرد و قوم و نژاد و یا محدودیت های زمانی و مکانی فاصله میگیرد.

مهم ترین باور حماسی دین «لا اله الا الله» است.براستی آیا باوری بیش از آن به روح انسان حماسه و شخصیت میبخشد؟ معبودی، قابل پرستشی غیر از خدا نیست.خدایی که همه چیز به دست اوست.و من در مقابل غیر خدا، هر چه هست، سر تعظیم فرود نمی آورم.شعاری که  تحولی در آن  سوسمارخور، شیر شترخور، غارتگر که دخترش را زنده زنده به گور میکرد را چنان متحول میکند و حسی به او میدهد که باید دنیا را از اسارت و از پرستش و اطاعت غیر خدا نجات دهد.
 
حسین (ع) حماسه ساز بینظیر تاریخ به مردم زمان خویش که چند سال قبل طلایه داران لا اله الا الله  شدند چه گفت؟ : « الناس عبید الدنیا و الدین لعق علی السنتهم یحوطونه مادرت معایشهم فاذا محصوا بالبلاء قل الدیانون » (1) مردم بندگان دنیایند و دین تنها بر زبانشان جاری است، هنگامی که زندگیشان سرشار است دین گرایند ولی هنگامی که در تنگنای بحرانها قرار گرفتند دین داران واقعی اندک می گردند

مردم شما بنده دنیایید! چه چیز سبب چنین افولی بود؟ خداوند در مورد اهل کتاب به چه نکته ای اشاره میکند «قل یا اهل الکتاب تعالوا الی کلمة سواء بیننا و بینکم الا نعبد الا الله و لا نشرک به شیئا و لا یتخذ بعضنا بعضا اربابا من دون الله » (2) یا در نکوهش دوزخیان که انذاری است برای بنی آدم :
أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَیْكُمْ یَا بَنِی آدَمَ أَن لَّا تَعْبُدُوا الشَّیْطَانَ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُّبِینٌ ، وَأَنْ اعْبُدُونِی هَذَا صِرَاطٌ مُّسْتَقِیمٌ ، وَلَقَدْ أَضَلَّ مِنكُمْ جِبِلًّا كَثِیرًا أَفَلَمْ تَكُونُوا تَعْقِلُونَ
(3)

آی بنی آدم مگر با شما عهد نبستم بندگی شیطانی را که دشمن آشکار است نکنید.که فقط مرا بپرستید ، این همان صراط مستقیم است.گروه کثیری از شما را گمراه ساخت آیا باز هم نمی اندیشیدید ؟

همه و همه هشدار انحراف از بندگی خدا و قرار دادن معبودی جز اوست .مبادا روزی که شیعیان آزادمردی چون حسین ، بنده خلق خدا و فرومایگانی چون دنیا یا ابلیس شوند. ایاک نعبد و ایاک نستعین هایشان تنها زبانی باشد و از یاد ببرند که  لاحول و لا قوه الا بالله العلی العظیم . مبادا پایبندی برای خود ایجاد کنیم که پرواز را از یادمان ببرد.
بندگی غیر خدا شروع غرق شدن ها و بندگی خدا شروع عروج و حماسه آفرینی است.بندگی خدا هدف خلقت انسان است (4 )و همانا او را تجلی گاه اسماء و صفات الهی و خلیفه الله روی زمین میسازد.انسان میتواند با اطاعت خدا تا جایی برسد که چون خدا به چیزی بگوید باش بشود (5).شاعر به زیبایی این مطلب را اشاره میکند


 بندگـی کن، تا که ســــلطانت کنند          تن رهـــا کن، تا همه جــانت کنند

خوی حیوانی، ســـزاوار تو نیسـت         ترک این خو کن، که انسانت کنند

چون نداری درد، درمان هم مخواه         درد پیـــدا کـن، که درمانـت کنند

...

پاورقی :


بحارالانوار، ج 44، ص 383
.1  

تحف العقول ، ص 250 و مقتل الحسین ، مقرم ، ص 231 و مقتل الحسین‏ خوارزمی ، ص 237 ، و فی رحاب ائمةاهل‏البیت ، ج 3 ، ص . 101

2 . سوره آل‏عمران آیه 64 ،بگو ای اهل كتاب بیائید از آن كلمه حق كه میان ما و شما یكسان است پیروی كنیم كه بجز خدا هیچكس را نپرستیم و برخی ، برخی دیگر را به ربوبیت تعظیم نكنیم

 3 .سوره یس آیات 60 تا 62

4 - ( وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ ) جن و انس را نیافریدم مگر برای براى این كه مرا بندگى كنند .سوره الذاریات آیه  56

5 - خدا در شب معراج به پیامبرش بگوید : عبدى‏ اطعنى‏ حتّى اجعلک مثلى أقول للشی‏ء کن فیکون و تقول للشی‏ء کن فیکون.

 بنده من مرا اطاعت کن تا ترا مثل خود قرار دهم، به هرچه بگویم باش، میشود، تو نیز به هرچه بگویی باش ، بشود. بحارالانوار، ج۱۰۲، ص ۱۶۵

پنجشنبه 1 دی 1390

یلدای قشنگ همتون مبارک ...

نویسنده: بنده عاشق   

سلام خدا
دلم برات تنگ شده ،خیلی وقته که باهات اینجوری حرف نزدم.امشب شب یلدا است.همه خوشحالن .اینجا غوغایی است.محفل های گرم و بی ریا برپاست .دلم واسه خانواده و دوستام تنگ شده ولی خوب خیلی خوشحالم.دوست دارم یادشون رو پیش تو زنده کنم و واسشون دعا کنم.بهشون این فرصت رو بده که  بتونن حتی یه لحظه   فارغ از دنیا  لبخند بزنن .شاید تنهایی اونم تو این شبا به نظر بقیه خوشایند نباشه ولی خوب چه لحظه هایی بهتر از لحظه های با تو بودن و با یاد تو اشک شوق ریختن.همه کس من یلدایت مبارک.

free counters

پندهایی از مولا علی (ع)

شفقت با مردم ، احترام به والدین ، دلجویی از غریبان ، تفکر در امور ، اندازه در معاش ، تقدم بر سلام ، شکر بر نعمت ، ادب در کلام ، مصاحبت با نیکان ، عطا در مقام ، پرهیز از خشم ، پایداری در حوادث ، دوری از کبر ، ایثار بر مساکین ، توکل در امور ، ملایمت با جهال ، اصرار در اطاعت ، مخالفت با نفس ، راستی در گفتار ، نظافت در پوشش ، خدمت به خلق ، خوشرویی با عیال ، سرعت در خیر ، جوانمردی با مغلوب ، تأمل در جواب ، قصور در شهوت ، امداد بر مظلوم ، عیادت از مریض ، صبر در مصائب ، سعی در اخلاص ، اجتناب از غیبت ، دوری از بخل ، دادرسی در قضا ، عفو با قدرت ، تعطیل در انتقام ، اکرام بر میهمان ، نوازش بر ایتام ، استقامت در کار ، عطا در مقام

نویسندگان

نظرسنجی

    هدیه تو به خود ، خدا و امام زمانت چیست؟(قولیست بین تو به هر کدام از آنها که بخواهی){انتخاب چند گزینه نیز ممکن است}










  • ابر برچسبها

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :


design : imjava