تبلیغات
بازگشت به سوی خدا - مطالب اردیبهشت 1391

بازگشت به سوی خدا

گرچه دوری از خدا اما ، خدایت با تو نزدیک است ...

الهی به امید تو

چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391

شیعه کیست ...

نویسنده: بنده عاشق   

در کتاب کافی از امام محمد باقر (ع) به نقل از جابر حدیثی آمده که امام در آن معنای واقعی شیعه را تشریح میکند ، حدیثی که باید بسیار در جامعه ما گفته شود ، صد البته کسانی که عبرت های بنی اسرائیل را دنبال کرده باشند بیشتر معنای آن را خواهند فهمید و مسئولیتی خطیر تر نیز خواهند داشت ...

عَنْ جابر عن أَبِی جَعْفَرٍ (علیه السلام) قَالَ :

قَالَ لِی‏ یَا جَابِرُ أَ یَكْتَفِی مَنِ انْتَحَلَ‏ التَّشَیُّعَ‏ أَنْ یَقُولَ بِحُبِّنَا أَهْلَ الْبَیْتِ

به من فرمود ای جابر آیا دم زدن از دوستی ما اهل بیت برای کسی که ادعای تشیع دارد بس است ؟!

 فَوَ اللَّهِ مَا شِیعَتُنَا إِلَّا مَنِ

به خدا قسم شیعه ما نیست مگر کسی که :

اتَّقَى اللَّهَ وَ أَطَاعَهُ وَ مَا كَانُوا یُعْرَفُونَ یَا جَابِرُ إِلَّا بِالتَّوَاضُعِ وَ التَّخَشُّعِ وَ الْأَمَانَةِ

تقوای خدا کند و اطاعتش ، و معروف نباشد ای جابر جز به تواضع و خشوع و امانت

وَ كَثْرَةِ ذِكْرِ اللَّهِ وَ الصَّوْمِ وَ الصَّلَاةِ وَ الْبِرِّ بِالْوَالِدَیْنِ

و بسیاری ذکر خدا و نماز و روزه و نیكى به پدر و مادر

وَ التَّعَاهُدِ لِلْجِیرَانِ مِنَ الْفُقَرَاءِ وَ أَهْلِ الْمَسْكَنَةِ وَ الْغَارِمِینَ وَ الْأَیْتَامِ وَ صِدْقِ الْحَدِیثِ

و تعهد برای همسایگان فقیر و اهل مستمند و غرامت داران و ایتام و راستی در گفتار

وَ كَفِّ الْأَلْسُنِ عَنِ النَّاسِ إِلَّا مِنْ خَیْرٍ وَ كَانُوا أُمَنَاءَ عَشَائِرِهِمْ فِی الْأَشْیَاءِ

و بازداشتن زبان از مردم جز از نیكى ، و آنها در اشیاء امین عشیره خویش می باشند.

 قَالَ جَابِرٌ فَقُلْتُ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ مَا نَعْرِفُ الْیَوْمَ أَحَداً بِهَذِهِ الصِّفَةِ

جابر می گوید عرض كردم: یا ابن رسول اللَّه امروز كسى به این صفت نمیشناسیم

فَقَالَ یَا جَابِرُ لَا تَذْهَبَنَّ بِكَ الْمَذَاهِبُ حَسْبُ الرَّجُلِ أَنْ یَقُولَ أُحِبُّ عَلِیّاً وَ أَتَوَلَّاهُ ثُمَّ لَا یَكُونَ مَعَ ذَلِكَ فَعَّالًا فرمود: اى جابر! پیرو مذاهبی مباش که کافی است برای مرد که میگوید على را دوست دارم و ولایت او را دارم بعد با این وجود فعال نباشد

فَلَوْ قَالَ إِنِّی أُحِبُّ رَسُولَ اللَّهِ- فَرَسُولُ اللَّهِ ص خَیْرٌ مِنْ عَلِیٍّ ع ثُمَّ لَا یَتَّبِعُ سِیرَتَهُ وَ لَا یَعْمَلُ بِسُنَّتِهِ مَا نَفَعَهُ حُبُّهُ إِیَّاهُ شَیْئاً   

پس اگربگوید من رسول خدا را دوست دارم-که رسول خدا(ص) بهتر از علی(ع) است-بعد سیرۀ اورا تبعیت نکند و به سنتش عمل نکند،دوست داشتنش به او هیچ سودى نرساند

 

فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ اعْمَلُوا لِمَا عِنْدَ اللَّهِ لَیْسَ بَیْنَ اللَّهِ وَ بَیْنَ أَحَدٍ قَرَابَةٌ أَحَبُّ الْعِبَادِ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ أَكْرَمُهُمْ عَلَیْهِ أَتْقَاهُمْ وَ أَعْمَلُهُمْ بِطَاعَتِهِ

پس تقوای خدا کنید و عمل کنید که بین خدا و هیچ کسی قرابتی نیست ، دوست داشتنی ترین بندگان نزد خداى عز و جل و گرامیترینشان نزد وی ، با تقواترین و مطیع ترین آنهل در انجام طاعت اوست

 یَا جَابِرُ وَ اللَّهِ مَا یُتَقَرَّبُ إِلَى اللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى إِلَّا بِالطَّاعَةِ وَ مَا مَعَنَا بَرَاءَةٌ مِنَ‏ النَّارِ وَ لَا عَلَى اللَّهِ لِأَحَدٍ مِنْ حُجَّةٍ مَنْ كَانَ لِلَّهِ مُطِیعاً فَهُوَ لَنَا وَلِیٌّ وَ مَنْ كَانَ لِلَّهِ عَاصِیاً فَهُوَ لَنَا عَدُوٌّ وَ مَا تُنَالُ وَلَایَتُنَا إِلَّا بِالْعَمَلِ وَ الْوَرَع ‏.

اى جابر! به خدا قسم به خداى تبارك و تعالى تقرب نمیتوان جست جز با اطاعتش و همراه ما كناره گیری و دوری جستن از آتش نیست و هیچ كس بر خدا حجت ندارد هر كه مطیع خدا باشد دوست ما و هر كه نافرمانى خدا كند دشمن ماست، و ولایت ما جز با عمل و ورع و تقوا به دست نمی آید.

کافی ج۲ ص۷۵ ومیزان الحکمه، ص ۲۳۸، ح ۳۲۱۱.

در پایان نیز حدیثی از امیرالمومنین را باز هم می آورم

اعقلوا الخبر اذا سمعتموه عقل رعایه لا عقل روایه ، فان رواه العلم کثیر ، و رعاته قلیل

هرگاه خبری را شنیدید  پیرامون آن بیندیشید اندیشه برای عمل نه تفکر برای نقل ، زیرا راویان آگاهی بسیارند و عمل کنندگان به آن کم

باشد که شیعه علی باشیم ...

یکشنبه 3 اردیبهشت 1391

حلالیت ...

نویسنده: بنده عاشق   

سلام به همه دوستان خوبم.ببخشید واقعا وقت ندارم همه محبتاتون رو پاسخ بدم و بهتون سر بزنم.وظیفم میدونم که جواب همه نظرات خوبتون رو از همینجا بدم.سپاس از این همه مهر شما.بنده رو حلال کنید.

نمیدونم چجوری بگم.به امید خدا  همین هفته 6 اردیبهشت  راهی مدینه النبی هستیم ، یعنی سالروز شهادت مادرم زهرا (س)
این سفر رو نمیدونم چطور وصف کنم.مهمونی ای که از ماه میهمانی خدا و بر سر سفره خودش شروع شد.اولین ماه رمضانی که توبه کردم و روزه گرفتم ، حوالی اذان از بین کسایی که طرح ضیافت اندیشه اومده بودن شروع به قرعه کشی شد.اذان گذشته بود و خیلی ها اونجا با زبون روزه در حال دعا.و من به فکر اینکه دعای روزه دار هنگام اذان مستجاب میشه.اسم ها یکی یکی میگذشت و به آخرای ظرفیت نزدیک میشد.خیلی ناراحت بودم.خدا خودش بهتر میدونه چیا تو دلم گذشت.به یاد داستانی افتادم که شخصی بود که از خوشحالی دیگران خوشحال و از ناراحتی دیگران ناراحت میشد و همنشین پیامبر تو بهشت معرفی شده بود ،به خودم مسلط شدم ،همه چیزو به خودش سپردم و آروم شدم .لحظه ای که شمارم رو خوندن رو نمیتونم وصف کنم.میگن مدینه هم همینطوره، چشم پر از اشک ، تبسم بر لب و قلب تنها و تنها پیش خدا.
خیلی هاتون با خوندن این متن دلتون پرکشیده اونجا ، اشک پاکتون جاری هست. این لحظه های قشنگ  رو از دست ندید سر سجاده مهر با خودش حرف بزنید.همه دوستان رو هم دعا کنید.
من هم ان شاء الله اونجا همتون رو دعا خواهم کرد.
خیلی عجیبه که قسمت شد تو ایام فاطمیه مهمون شهر غربت فاطمه باشم.چیزی جز یاد خدا برای لحظه لحظه زندگیتون آرزو ندارم.حلالم کنید.اگه دیگه آپ نکردم با دلی پر از امید به خدا پیش ستارالعیوب رفتم.حتما یکبار قبل از یه سفرتون وصیت نامه ای بنویسید.همون جاست که ...

                          *****
 التماس دعا خصوصا انتظار فرج در پیشگاه خداوند منان.در پناه او باشید.یا حق


یکشنبه 3 اردیبهشت 1391

قسم به عصر ...

نویسنده: بنده عاشق   


بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِیمِ

وَالْعَصْرِ  *   إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ  *   إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ   *

قسم به عصر ،

همانا انسان در خسران است

جز کسانی که

ایمان آوردند و صالحات را انجام دادند

و وصیت کردند به حق

و وصیت کردند به صبر


خداوند قسم میخورد.گویی تاکید فراوان در آنچه خواهد گفت دارد.چه بسیاری از انس که از یاد خواهند برد ...

به چه چیز ؟به آنچه باید مورد توجه قرار گیرد ، همان که از آن سخن خواهد گفت ...

وَالْعَصْرِ ، ان الانسان لفی خسر

قسم به عصر ،

عصر معنای مرتبطی با زمان دارد . همان که می گوییم زمان ما ، یا مثلا همان حرف آشنای "نسل امروز و نسل دیروز "، یعنی دو نسل در دو عصر نزدیک به هم ولی در یک زمان ! گویی وقتی سخن از عصر می آید گذشتن را به ذهن می آورد ، گذشته ای که از نزدیکت شروع میشود و به وسعت تاریخ ادامه می یابد، بعضی رفته و بعضی هنوز نرفته اند ...

خداوند انسان را مورد خطاب قرار میدهد.هر آنکه انسان است ، مبادا خودت را استثناء قرار دهی !با توام ای انسان

قسمم را که فراموش نکردی، باز هم ان را می آورم :قطعا انسان در خسر است.خسران با ضرر فرق دارد.خسران زیان از مایه و نقص در سرمایه است.ولی ضرر زیان از سود است. سرمایه ما چیست که هر لحظه دارد از اصل آن کم میشود ؟ عصر ما ، که عمر و زمان ما را نیز در بر میگیرد.

علی (ع) چه زیبا این سخن را تعبیر نموده است :  

نفس المرء خطاه إلى أجله

نفس های انسان قدمهای او به سوی اجلش است 

هر لحظه ای که میگذرد از سرمایه ات کاسته میشود . سرمایه ای که دیگر باز نمیگردد .

إِلَّا الَّذِینَ

خدا انسان را مود خطاب قرار داد تا کسی خود را 
استثناء قرار ندهد ، حال خود میگوید جز کسانی که ، یعنی

 کسانی هستند که استثناءند . با گذشتن و از دست دادن این سرمایه زیان نمیبینند ، در ذهنت سوال ایجاد شد ، اگر تا اینجا خوب اندیشیده باشی بهتر در یادت میماند ، متذکر خواهی شد .

 آنان چه کسانی اند ؟

 عصرشان ، لحظه لحظه ای که میگذرد را چنین گذرانده اند :

 آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ 

خداوند فعل گذشتۀ جمع آورده است .  اشاره به گذشتن همه، جمیع لحظه های گذشته انسان هایی که چنین کرده اند. نه ، نزدیکتر بیا ، همین لحظه ات که گذشت ، آیا از آنان بودی ...

همه فعلها در یک آیه آمده و "و " میان آنهاست ، هر چهار تا و به نظر من همین ترتیب ،گویی اگر یکی نباشد یا تقدم و تاخر به هم بخورد جزء اینان نخواهی بود 

کسانی که

ایمان آوردند و صالحات را انجام دادند و به حق وصیت کردند و به صبر وصیت کردند.

ایمان آوردند ، به چه چیز ؟؟؟چرا ذکر نشد ؟شاید باید بروی در دیگر آیات سخن خداوند بخوانی ، یا شاید منظور

 ایمان به خدا به عنوان زیربنا و هر آنچه در طول این ایمان است و باید باشد.آنچه به ذهن من می آید ایمان واقعی است . محدود نکردن  ایمان ، مهم ایمان آوردن در معنای واقعی آن است 

و صالحات را انجام دادند ، بحث عمل هست ، حرف زدن نیست ، حضرت علی چه زیبا میگوید 

اعقلوا الخبر اذا سمعتموه عقل رعایه لا عقل روایه ، فان رواه العلم کثیر ، و رعاته قلیل

هرگاه خبری را شنیدید  پیرامون آن بیندیشید اندیشه برای عمل نه تفکر برای نقل ، زیرا راویان آگاهی بسیارند و عمل کنندگان به آن کم

پس شد عمل به صالحات ،صالحات چیست ؟چرا جمع آمده؟ آنچه صلاح است

و وصیت کردند به حق

و وصیت کردند به صبر

وصیت همان سفارش خودمان ، کمی توضیح : مثلا فایل مهمی رو واسه ارئه پروژه نیاز داریم که بدون آن کار پیش نمیرود چندین بار ،و به طرق گوناگون به کسی که فایل پیشش است سفارش میکنیم که حتما بیاورد،

این معنای نزدیکی از وصیت و سفارش

مسئولیت اجتماعی ، بقیه به من چه ، بیخال چیکارداری ! اینا نیستا!باید واسه اقامه حق تو سطح جامعه تلاش کنی ، مبادا حق زمین بمونه ، یا حقی ضایع شه 

واسه حق و صبر یه فعل اومده ! چرا ؟

معنی صبر ؟ لطفا برید قسمت اول خطبه مولا رو بخونید از این لینک ها متن اصلی ، توضیحات

امیدوارم تونسته باشیم یک سوره از قرآن رو با کمی تامل بیشتر خونده باشیم.دوستانی که  مطالبی بیش از اینها رو فهمیدند لطفا بگن تا به متن اضافه کنم.در مورد{ نزدیک شدن فاصله گرفتن نسل ها }{زمان کم فاصله زیاد } آخرالزمان و چرایی نامیده شدن مولایم مهدی به ولی العصر ... هم مطالبی در ذهنم بود که ذکر نکردم.در پایان هم یادی از شهید دکتر شریعتی ، که مطالب زیادی رو در این رابطه از ایشون آموختم میکنم.روحش شاد و یادش گرامی

پروردگارا ما را به راه راست هدایت فرما و قلب هامان را با نور رحمتت روشنایی بخش ، باشد که ببینیم و راه یابیم. آمین







یکشنبه 3 اردیبهشت 1391

عفت ...

نویسنده: بنده عاشق   

ماالمجاهد الشهید فی سبیل الله باعظم اجرا ممن قدر فعف، لكاد العفیف ان یكون ملكا من الملائكة

 پاداش مجاهد شهید درراه خدا بزرگتر از پاداش عفیف پاكدامنی نیست كه قدرت بر گناه دارد و آلوده نمی شود

 عفیف پاكدامن فرشته ای از فرشته هاست.

 حكمت 457 نهج البلاغه

یکشنبه 3 اردیبهشت 1391

چهار جمله از چهار کتاب ، گزینش : علی (ع) ...

نویسنده: بنده عاشق   

قال علی(ع) :

 قرات التوراه والانجیل والزبور و الفرقان، و اخترت من كل كتاب كلمه

تورات و انجیل و زبور و فرقان را خواندم و از هر كتابی كلمه ای را انتخاب كردم

فمن التوراه : من صمت نجا     هر كس سكوت كند، نجات یابد


و من الانجیل: من قنع شبع      هر كس قانع باشد، سیر گردد


و من الزبور: من ترك الشهوات سلم من الافات   هركس شهوات را ترك كند، از آفات در امان خواهد بود


و من الفرقان: «و من یتوكل علی الله فهو حسبه»  هر
كس بر خدا توكل كند، پس او برایش کافی است 




یکشنبه 3 اردیبهشت 1391

از کجا تا کجا ، هر آنکه سخنش زیاد شد ...

نویسنده: بنده عاشق   

حضرت علی (ع) میفرمایند :

« مَن كَثُرَ كَلامُهُ كَثُرَ خَطَؤُهُ وَ مَن كَثُرَ خَطَؤُهُ قَلَّ حَیاؤُهُ وَ مَن قَلَّ حَیاؤُهُ قَلَّ وَرَعُهُ وَ مَن قَلَّ وَرَعُهُ ماتَ قَلْبُهُ وَ مَن ماتَ قَلْبُهُ دَخَلَ النَّارَ » 

« هر كسی كه سخنش کثرت یافت، اشتباهاتش زیاد میشود

و هر كس خطایش زیاد شد، حیایش كم می‌گردد 

و هركس حیایش كم شد، ورعش كم می‌شود 

و كسی كه ورعش كم شود، قلبش می‌میرد 

و هر كس قلبش مرد، به آتش وارد میشود »



شنبه 2 اردیبهشت 1391

در محضر خدا

نویسنده: بنده عاشق   

هرگاه فکر گناه در اندیشه ات رخنه کرد به این بیندیش خدا تو را میبیند ...
علی (ع) فرمود :
بکوش که خداوند تو را در حال نافرمانی اش و ارتکاب گناه نبیند و بکوش تو را در حال انجام طاعت خود مشاهده کند که اگر این گونه نباشی از زیانکاران خواهی بود

شنبه 2 اردیبهشت 1391

شیعه ، این بار از زبان حضرت علی ...

نویسنده: بنده عاشق   

در این وبلاگ بارها از شیعه سخن گفتم.نه آنچه سالها گفته اند و ...
این بار از زبان علی (ع) :

شیعتنا المتباذلون فی ولایتنا ، المتحابّون فی موّدتنا  المتزاورون فی احیاء امرنا، الذین ان غضبوا لم یظلموا و ان رضوا لم یسرفوا ، برکة علی من جاوروا ، سلم لمن خالطوا

کافی / ج2 / ص 73 / ح 1

  شیعیان ما  در راه ولایت ما از خود بذل میکنند (از خودشون مایه میذارن) ، و در راه مودت ما دوست میدارند . به جهت زنده نگهداشتن (یا زنده کردن) امر ما به زیارت (دیدار) دیگران می روند.کسانی که اگر خشمگین شدند ظلم نمیکنند و اگر راضی بودند اسراف نمیکنند. برای کسانی که مجاورت میکنند برکتند و برای کسانی که داخل میشوند سلام.(فرق جاوروا و خالطوا تقریبا همان دوست دور و نزدیک )


شیعتنا هم العارفون بالله ، العاملون بامر الله، اهل الفضائل، الناطقون بالصواب، ماکولهم القوت، و ملبسهم الاقتصاد و مشیهم التواضع ...»

بحارالانوار / ج 78 / ص 29 / ح 96

 شیعیان ما عارفان  به خدا و عمل کنندگان به امر خدایند. آنان اهل فضایل و ناطقان به صوابند . به اندازه قوت خود می خورند و در پوشش میانه رو بوده و هنگام راه رفتن متواضعند...


free counters

پندهایی از مولا علی (ع)

شفقت با مردم ، احترام به والدین ، دلجویی از غریبان ، تفکر در امور ، اندازه در معاش ، تقدم بر سلام ، شکر بر نعمت ، ادب در کلام ، مصاحبت با نیکان ، عطا در مقام ، پرهیز از خشم ، پایداری در حوادث ، دوری از کبر ، ایثار بر مساکین ، توکل در امور ، ملایمت با جهال ، اصرار در اطاعت ، مخالفت با نفس ، راستی در گفتار ، نظافت در پوشش ، خدمت به خلق ، خوشرویی با عیال ، سرعت در خیر ، جوانمردی با مغلوب ، تأمل در جواب ، قصور در شهوت ، امداد بر مظلوم ، عیادت از مریض ، صبر در مصائب ، سعی در اخلاص ، اجتناب از غیبت ، دوری از بخل ، دادرسی در قضا ، عفو با قدرت ، تعطیل در انتقام ، اکرام بر میهمان ، نوازش بر ایتام ، استقامت در کار ، عطا در مقام

نویسندگان

نظرسنجی

    هدیه تو به خود ، خدا و امام زمانت چیست؟(قولیست بین تو به هر کدام از آنها که بخواهی){انتخاب چند گزینه نیز ممکن است}










  • ابر برچسبها

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :


design : imjava